Reklam kan vara riktigt träffande ibland. I Dagens Nyheter gör Kronans Droghandel reklam för sin nystartade apoteksverksamhet med rubriken: 1718 var Karl Xll vår kund. Nu när vi startar apotek är du också välkommen. Under texten finns målningen Karl Xll:s likfärd avbildad.
Det kanske inte är så jag tänker när jag har gått in på apoteket. Snarare har tanken gått till ett bättre välbefinnande och friskhet än till en likfärd och sista resan. Men det är en bra reklam, den får genomslag och den kan nog enbart användas för att apoteket har en mycket stor trovärdighet i Sverige. Det finns nog ingen som har så stor trovärdighet som apoteket och dess anställda.
Det hade varit värre om lokaltrafiken, systembolaget eller ett bilföretag använt Gustav Cederströms målning med en slogan att Karl Xll använde deras produkter symboliserat med en likfärd. Nu dog han ju av en kula av bly eller om det var en knapp. Likfärden blir ovidkommande till hans intag av droger från Kronans Droghandel om han nu inte var full och vinglade omkring i skyttegravarna i Halden.
Den här gången var det en lyckad och kul annons. Den reklam som finns i televisionen tittar jag aldrig på eftersom den tar för mycket tid och mestadels är dålig. SVT:s mindervärdighetskomplex utmynnande i massor av trailers är nästan än mer stötande och olustig än reklaminslagen i de kommersiella kanalerna.
Men är det inte fantastiskt att en likfärd kan vändas till det positiva i ett reklamuppslag anno 2010. För min del är Karl den Xll:e en hjälte därför att han tog hem kåldolmarna från Turkiet som väl ursprungligen var någon form av ”dolmades”.