Jag har EUR 6 i min VW och Add blue (ett urinämne som tar bort kolpartiklarna) i en parallell tank och samma system har lastbilarna. Det går åt sådär 10 liter Add Blue á 6,50 kr på 1000 mil Man ska köpa Add Blue där lastbilarna tankar, där är priset mer än hälften än det från dunk. Det är ju ännu bättre värden värden som forskats fram nu som dessutom kan appliceras på äldre bilar.
Det är ju kolpartiklar som människan består av och som är nyttiga för växtligheten som kommer ut och i städerna och då blir det för mycket av det goda. Dieseln är ju en suverän miljöbil med mycket litet koldioxidutsläpp men det begriper ju inte alla och särskilt inte miljömänniskorna. Jag begriper inte varför den kinesiska Volvo inte tagit till sig Add Blue tekniken, Nu går det tydligen också att konvertera äldre dieslar till Add Blue då framstår ju miljöknuttarna som de okunnigast parlament.
https://www.nyteknik.se/innovation/forskarnas-uppfinning-kan-radda-dieseln-6905932