Vi
fyrtiotalister har en varierande bakgrund, våra första år är
ganska lika men när skolan tar fart börjar förutsättningarna
skilja avsevärt. Vissa åkte på semester till rivieran och andra
åkte på ”kollo” vid någon insjö eller trampade kullersten i
staden. Den senare gruppen har nog haft den hårdaste resan men
kanske inte den fattigaste. Men grundstenarna för ett framgångsrikt
lades då det var dessa upplevelser som i symbios med lärarinnan i
småskolan som grundlade vår framgång eller misslyckande. Många av
oss gled med i en ganska spartansk värld där rikedom och framgång
inte syntes möjlig att nå. För min del blev skolan ett nödvändigt
ont som inte berikade mina kunskaper efter årsklass tre. Den senare
delen gav inte stimulans till den viktiga delen utan den stora
utvecklingen kom när arbetet inträdde. Då kom utbildning och
social utveckling farande som ett spjut genom luften. Militärtjänst,
körkort, arbete gav ett värdefullt liv att börja med. Tonårstiden
var en fantastisk upplevelse där pricken över livet sattes, den
sociala samvaron stärkte livet med kärlek och motsättningar, lite
kvällsstudier och kamratskap gav livet den krydda som man saknat
under uppväxten. Sen har man träffat på många utvecklande
människor men också en del stolpskott. Men revolutionen kom på
1990-talet då internet invarderade våra hem. Jag hade glädjen att
ha en god vän som introducerade mig i tekniken med stort tålamod.
När jag nu ser tillbaka så har datoriseringen helt revolutionerat
mitt och allas liv. Det är fantastiskt att få uppleva detta att
kunna sitta vid köksbordet och ta del av världens alla geniers och
idioters skapelser. En revolution för mänskligheten och
skolverksamheten när vi har världens universitet på köksbordet.
Min tolkning av kunskap är kunskap om hur vi snabbt hittar kunskap.
Den gamla kunskapen kan omvärderas idag och det är inte fakta
förvarat mellan öronen som gäller utan metodiken och snabbheten
hur vi hittar fakta. Jag är tacksam för hur jag fått uppleva den
här resan i universum som snart är till ända.