Så var det dags igen politiker, lobbyister, media, organisationer och företag, ja alla vill synas i Almedalen och den möjligheten är ytterst begränsad för flertalet. Det är möjligtvis partiledare och motsvarande som har en chans till medialt genomslag. Andra måste gå för långt för att få genomslag och för den gruppen skulle jag tro att det varit bättre att aktivera sig när det är nyhetstorka under julisemestern eller de stora helgerna under året.
Det vimlar av ”de närmast sörjande” i Almedalen och vanligt folk och knappast de bofasta heller har råd att vistas där den kommande veckan. Egentligen har Almedalen passerat bäst före datum, nu är det en möjlighet för media att fylla upp en vanligtvis tyst sommarvecka. Några får en resa till solens ö på arbetstid och slipper det tråkiga kontorsrummet.
Ja vi får se om det kommer ut något nytt den kommande veckan. För S och M borde det vara nu de släpper ett rejält ”röstbete” att nappa på för oss väljare. Pensionärerna två miljoner röster skulle säkert nappa på på ett fett byte. Det räcker inte med någon femtiolapp 2014. Ja vi får se om politikerna är ”smartare än en pensionär”.