Det
är inte den bästa support man får från sin kontokortsbank när
man råkar ut för skojare på nätet. Ett enkelt köp på nätet med
kort upprepas fastän kortägaren inte beställt en omgång till av
produkten. Fastän köpet skett utomlands ska man polisanmäla och
krångla fastän polisen aldrig kommer att lyfta en hand för att
lösa utnyttjandet. Det måste ju vara kortägaren som kan stoppa ett
köp utan att det måste gå till ett fullbordat brott. All tid som
det tar gör att köpet går igenom och bedragaren når sitt mål med
bedrägeriet. Det måste ju vara en vinst att kunna undvika att ett
brott uppstår. Jag blev inte imponerad av IKANO bankens hantering av
mitt kort. Det blev ett fullbordat brott istället för ett försök,
jag trodde vi hade som politik i det här landet att kunna avstyra
brott och inte låta de gå mot fullbordan. Det är dags att
uppgradera kunskaperna om kortbrott och effektivisera strategin för
att få bort dem. Nuvarande policy ger skurkarna företräde framför
en seriös bankkund. Se upp när du betalar något på nätet med
kort och koden på baksidan av kortet. Du möts av inkompetens och
kan inte avstyra ett illegalt avdrag på ditt kort och ett brott. Polisen verkar heller inte vara på bettet. Här behövs en ny polisenhet för IT brott.