Min
mormor född på 1870-talet och uppväxt i Hedesunda vid Dalälven
berättade spännande historier om ett fartyg som bönderna kring
Dalälven ägde gemensamt. Det ägdes gemensamt och seglade på de
sju haven och skapade irritation ibland, då benämndes det med
namnet Beckoxen eftersom bönderna fick köpa så mycket beck eller i
dag benämnt tjära för att hålla det tätt och fritt från att
ruttna på de stora haven. Beck eller tjära fick man ut från
skogsträd som förpackades i stora trätunnor och skickades till det
behövande fartyget. Tittar man på gatunamn i städer så förekommer
ordet ”beck” i många sammanhang som namn på garor stadsdelar
och hus exempelvis Beckbrännarbacken på Södermalm i Stockholm.
Tjära var en viktig produkt för skogslandet Sverige och var en
dyrgrip att likna vid dagens olja. Dalälven mynnar ju ut i Östersjön
söder om Gävle och bönderna i Hedesunda var därmed anknutna till
de sju haven och den intenationella sjöfarten. Det var ju ganska
lätt att bränna tjära i skogarna runt Hedesunda och tjäna pengar
på den och exportera beck ut i världen. Bönderna blev ”rika”
på beck men säkert lurade också och fartyget Beckoxen var nog ett
exempel på detta. Det var olika svårighetsgrader att navigera på
Dalälven eller Nordsjön i storm.