Idag är det diskussion om folk som somnar vid ratten och vilka kraftåtgärder som skall vidtas mot detta. Som vanligt blir det bara ett luftslag och de hederliga bilisterna som drabbas. Jag tror mycket mer på propaganda i samma ämne som vägtrafikförordningen inleddes när jag tog körkort 1964 och den gäller än. ”Vägtrafikant skall iakta den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna osv..”. En heltäckande paragraf som i mina ögon även förbjuder tal i mobiltelefon vid körning, vi hade duktiga lagstiftare och jurister på den tiden.
Jag tror att de verkliga dödsänglarna kan man bar knipa med civila polisbilar och det är bland annat de som med sina motorstarka Audi kryssar fram på Essingeleden i 150 km. De kanske inte ens har körkort. Här har civila polisbilar en stor uppgift. Vi vanliga bilister är nog ganska ointressanta men det är oss man skjuter på när man talar trafiksäkerhet. Frågan är också om det skall vara skjutklara poliser som sköter den vanliga trafikövervakningen, en sysla som gott kunde överföras till en civil avgiftsfinansierad organisation.
Fartkamerorna är ju ett exempel på en avpolisiering av ttrafikövervakning och en övergång från ärendehantering till systemtänkande även om det fortfarande är polisen som delger och utreder det som kamerorna ser. En arbetsuppgift som mycket väl kan hanteras av en självfinansierande organisation. Trafikkamerorna har i dagens stora trafikflöde och polisens prioriteringsbryderi betytt mer för trafiksäkerheten än polisen. Fler kameror minskar brottsligheten och ökar säkerheten alla kategorier.