Publicerat 4 januari 2023 kl. 19:05 av Karl Gunnheden
Som ung TV tittare i slutet på 1950-talet var jag stor förespråkare för reklam i TV. Den entusiasmen har sextio år senare helt försvunnit när skidtävlingarna nedlusas av reklam i tid och otid. Därutöver är den dåligt producerad och inlagd så den stör idrottsupplevelsen. Jag är väldigt glad att vi har SVT som visar väsentligheter och hoppar över reklamen. Nu har ett privatkapitalistiskt bjudit över Public Service vid upphandlingen av rättigheterna och skidtävlingarna är förstörda av reklamen som är dåligt inplacerad under tävlingarna så att hela upplevelsen förstörs av ”reklamgoja” i mina ögon och öron. Det fruktansvärt dåligt inplacerade reklaminslag utan hänsyn till det som är huvudbudskapet, idrottsupplevelsen. Det måste vara amatörproducenter som lägger in reklamen så att den stör ut det som vi är intresserade av i första hand. I mina ögon blir jag förbannad på företagen som annonserar ut sina produkter och den kanal som producerar så dåligt. Jag tror vi kunnat leva med TV reklam om det skötts på ett försiktigare vis. Jag känner bara förtroende för Public Service de tar ansvar för demokratin och samhället, det gör inte dagens reklam TV.