Hur
många gånger har man inte stått på knä i snödrivor och monterat
på vinterhjulen. Nu är man lite smartare och är ute i tid men nu
tryter krafterna och man får kämpa med hjulbytena. År 2018
stannade hjärtat dagen efter hjulbytet så man ska nog inte
underskatta det jobbet. Förr var det lättare på bilarna då hängde
fälgen på bromstrumman eller hjulaxeln så är det inte numera, nu
ska man lyfta hjulet och hålla det vid gänghålet för att få i
bulten rätt. Det har inte blivit smartare utan snarare dummare och
klumpigare. Man måste vara smart för att klara av det här jobbet.
Nu växer hjulbytarverkstäder upp på alla köpcentras parkeringar
och för 600 kronor får man jobbet gjort och sommarhjulen förvarade
över vintern det är ju smart om firman finns kvar när man ska
hämta ut sommarhjulen. Ja jobbigt är det och sen ska de ju tvättas
också, märkning VB och VF ska kladdas på med någon billig färg.
Hjulbultarna smörjas med kopparpasta så de lossnar till våren.
Bromsskivorna måste sprajas med ett särskilt avfettningsmedel så
inte bromsklotsarna fastnar i oken och rendera en reparation på
sådär 10 000 kr. Jag det är vare sig gratis eller arbetsfritt att
ha en gammal bil i hushållet. Det tämligen slitna fälgarna ska
även ha en särskild låsbult som givetvis är olika för sommar och
vinterfälg. Nu är det äventyret slut för det här året och kan
glömmas till April.