Om webbplatsen | Kontakt

Så var det,det där med vinterdäck på bilen

Hur många gånger har man inte stått på knä i snödrivor och monterat på vinterhjulen. Nu är man lite smartare och är ute i tid men nu tryter krafterna och man får kämpa med hjulbytena. År 2018 stannade hjärtat dagen efter hjulbytet så man ska nog inte underskatta det jobbet. Förr var det lättare på bilarna då hängde fälgen på bromstrumman eller hjulaxeln så är det inte numera, nu ska man lyfta hjulet och hålla det vid gänghålet för att få i bulten rätt. Det har inte blivit smartare utan snarare dummare och klumpigare. Man måste vara smart för att klara av det här jobbet. Nu växer hjulbytarverkstäder upp på alla köpcentras parkeringar och för 600 kronor får man jobbet gjort och sommarhjulen förvarade över vintern det är ju smart om firman finns kvar när man ska hämta ut sommarhjulen. Ja jobbigt är det och sen ska de ju tvättas också, märkning VB och VF ska kladdas på med någon billig färg. Hjulbultarna smörjas med kopparpasta så de lossnar till våren. Bromsskivorna måste sprajas med ett särskilt avfettningsmedel så inte bromsklotsarna fastnar i oken och rendera en reparation på sådär 10 000 kr. Jag det är vare sig gratis eller arbetsfritt att ha en gammal bil i hushållet. Det tämligen slitna fälgarna ska även ha en särskild låsbult som givetvis är olika för sommar och vinterfälg. Nu är det äventyret slut för det här året och kan glömmas till April.

 

Lägg till kommentar


 

biuquote
  • Kommentar
  • Live-förhandsvisning
Loading

Arkiv